torsdag 2 december 2010

Knäck!


Varje år så ska mamma göra knäck och varje gång misslyckas hon, men dom blir riktigt goda ändå fast dom kanske inte ser snyggast ut så är det ändå mammas knäck som man vill äta vid jul!
Jag tänkte bara tänkte att jag ska testa någon gång att göra knäck, jag vet jag vet kommer inte lyckas men värt att pröva :D
Yadayada har hittat ett recept som jag ska gå efter i så fall och gissa vart i från jo ifrån RECEPT.NU som alltid eller ;)
Här har ni receptet så kanske ni också blir sugna på att testa där hemma :}

Bilden tagen från google!
Ingredienser

1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl sirap
3 msk smör
1 1/2 dl grädde
50 g hackad sötmandel
3/4 dl ströbröd
1/4 tsk bakpulver
Gör så här

1. Blanda socker, sirap, smör och grädde i en kastrull och koka sakta tills massan stelnat.
2. Häll upp ett glas vatten och droppa i lite smet. Om det stelnar är knäcken klar.
3. Ta grytan av värmen och rör ner mandel, ströbröd och bakpulver.
4. Skeda över knäcksmeten i små formar och ställ dem svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar